Τρίτη, 19 Νοεμβρίου 2013

ΑΦΗΣΑΝ ΕΠΟΧΗ...



Η νέα στήλη που εγκαινιάζουμε σήμερα αποσκοπεί στο να αναδείξει έργα, ηχογραφήσεις και παραστάσεις που, για διαφορετικούς λόγους σε κάθε περίπτωση, άφησαν ανεξίτηλο το σημάδι τους στην ιστορία της μουσικής. Κάποια από αυτά τα έργα που θα παρουσιάζουμε θα σας είναι γνωστά, άλλα ίσως λιγότερο γνωστά. Ο στόχος μας είναι να θυμίσουμε (σε όσους γνωρίζουν...) ή να ξεχωρίσουμε (για όσους θα ήθελαν να μάθουν) κάποιους από τους μοναδικούς σταθμούς αυτού που αποκαλούμε «κλασική μουσική».  Αντλούμε υλικό από έγκριτες πηγές, όπως οι περιοδικές εκδόσεις του Gramophone ή της Telegraph και βιβλία και συλλογικοί τόμοι όπως The New Grove Dictionary of Music and Musicians,  The art of the piano του David Dubal, και πολλά άλλα. Ελπίζουμε να βρείτε αυτή την ιδέα μας ενδιαφέρουσα και, όπως πάντα, είμαστε ανοικτοί στον διάλογο και την ανατροφοδότηση.

Beethoven Piano Sonata No. 8 in C minor Pathétique, Artur Schnabel, piano



Τη δεκαετία του 1930, ο (αυστριακός) Artur Schnabel υπήρξε ο πρώτος πιανίστας που ηχογράφησε όλες τις σονάτες για πιάνο του Beethoven. Αν δεν τον έχετε ακούσει, επιβάλλεται να τον ακούσετε. Προέρχεται από τη γενιά των πιανιστών που έλκουν την καταγωγή τους απευθείας από τον Beethoven, και είναι, ούτε λίγο ούτε πολύ, σύμφωνα με τον σπουδαίο μουσικοκριτικό των New York Times Harold Schonberg, «ο άνθρωπος που εφηύρε τον Beethoven». Οι ερμηνείες του άφησαν εποχή και έβαλαν τις βάσεις για όλες ανεξαιρέτως τις ηχογραφημένες εκτελέσεις που ακολούθησαν. Ο Schnabel φέρει τη μοναδική αύρα του 19ο αι. Πώς φαίνεται αυτό; Προσέξτε τους ρυθμούς που δίνει στην Pathétique, την τόσο διαφορετική και τόσο φρέσκια αίσθηση του tempo, τη λιτή και χωρίς περιττούς συναισθηματισμούς εκδοχή του αργού μέρους. Γοητευτικός ακόμα και με τις λάθος νότες...


Κείμενο: Νίκος Σηφάκης
Επιμέλεια Παρουσίασης: Αναστασία Τσαγκάρη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου