"Entartete Kunst" Οι Ναζί επιτίθενται στη Μοντέρνα Τέχνη


Christian Rohlf' "Acrobats"
(1916)
"Βλέπετε γύρω μας τερατουργήματα τρέλας, αδιαντροπιάς, ανικανότητας και εκφυλισμού". Με αυτά ακριβώς τα λόγια ο ζωγράφος και πολιτικός Adolf Ziegler, το καλοκαίρι του 1937, προλόγισε τα εγκαίνια της έκθεσης "Entartete Kunst". Η "Έκθεση Εκφυλισμένης Τέχνης", που παρουσίαζε πάνω από 650 πίνακες, γλυπτά, χαρακτικά και βιβλία από τις συλλογές τριάντα δυο γερμανικών μουσείων, άνοιξε τις πύλες της στο Μόναχο στις 19 Ιουλίου 1937 και διήρκεσε μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, πριν μεταφερθεί σε έντεκα ακόμη πόλεις της Γερμανίας και της Αυστρίας. Η έκθεση στήθηκε στο δεύτερο όροφο ενός κτιρίου που ανήκε στο Ινστιτούτο Αρχαιολογίας. Οι επισκέπτες έφταναν στο χώρο της έκθεσης ανεβαίνοντας μια στενή σκάλα. Το πρώτο γλυπτό ήταν ένα υπερμεγέθες, θεατρικό πορτρέτο του Ιησού, τοποθετημένο επίτηδες στην είσοδο κατά τέτοιο τρόπο ώστε οι επισκέπτες να προσβάλλονται καθώς "έπεφταν πάνω του" μπαίνοντας. Τα δωμάτια της έκθεσης διαρρυθμίζονταν με πρόχειρα χωρίσματα και χαοτικό τρόπο, ενώ ο χώρος ήταν κακοφωτισμένος. Οι πίνακες κρεμασμένοι σε πυκνή διάταξη, συχνά με σπάγγο και μερικές φορές χωρίς κορνίζα. 






Emil Nolde "Red-Haired Girl' (1919)
Σκοπός του ναζιστικού καθεστώτος η απαξίωση του μοντερνισμού. Βέβαια αυτή η παραδοχή ίσως αποτελεί μέρος της μισής αλήθειας καθώς μετά το κλείσιμο της έκθεσης η επιτροπή των Ναζί προσέλαβε ειδικούς εκτιμητές με επικεφαλής τον Hildebrand Gurlitt, προκειμένου να πουλήσει τα έργα που είχαν κατασχεθεί και χαρακτηριστεί ως έκφυλα. Πριν ενάμιση  χρόνο περίπου οι γερμανικές αστυνομικές αρχές ανακάλυψαν μεγάλο μέρος των έργων που είχαν κλαπεί από τους Ναζί, στο σπίτι του γιου του Gurlitt στο Μόναχο.  
Το καλοκαίρι που μας πέρασε τα έργα φιλοξενήθηκαν στα πλαίσια έκθεσης με τίτλο "Degenerate Art: The Attack on Modern Art in Nazi Germany, 1937" στο μουσείο  Neue Galerie της Νέας Υόρκης.  

Christian Rohlf "The Towers of Soest"  (1916)









Ernst Ludwig Kirchner "The Brücke-Artists" (1926/27)

 Emil Nolde "Still-Life with Wooden Figure" (1911)














Erich Heckel "Barbershop" (1913)

Ernst Ludwig Kirchner  "Winter Landscape in Moonlight"(1919)

George Grosz "Portrait of Max Hermann-Neisse" (1925)


Lasar Segall "The Eternal Wanderers"(1919)


Max Beckmann  "Cattle in a Barn" (1933)

Paul Klee "The Angler" (1921)

Paul Klee "The Twittering Machine" (1922)






        
Κείμενο-Επιμέλεια Παρουσίασης: Αναστασία Τσαγκάρη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου